A világ vallásai
Egy világűrből érkező utazó, aki véletlenül a bolygónkra vetődik, könnyen arra a következtetésre juthat, hogy visszataszító és módfelett veszélyes betegségtől szenvedünk, mely meglepően változatos tünetekkel jár.
Mi a kapcsolat a buddhizmus és a hinduizmus között? Miben új a buddhizmus, és miben csak része a hinduizmusnak és az egyetemes jógikus kultúrának?
Min meditál a tanítvány, óráról órára, évről évre, szeretett gurujával együtt egy fa alatt az erdőben vagy a Himalája barlangjában? Mindenféle mélységes és gyönyörű gondolaton? Egyáltalán nem!
„Éberség az örök élet lakóhelye, hiánya a halálé.
Aki éber, nem hal meg.
Akiből hiányzik az éberség,
már meg is halt."
A nagy bölcs, Csuang-ce, aki éppolyan szellemes volt, mint mély értelmű, a következő hasonlattal élt: „Képzeljük el, hogy valaki csónakkal kel át a folyón, és egy üres csónak sodródik felé. Még egy hirtelen haragú ember sem gurulna dühbe ilyenkor...."
Jézus üzenetével azt közvetítette, hogy a világegyetem mögött meghúzódó Hatalom valójában odaadó szeretet, s hogy amennyire csak tőlünk telik, szeretnünk kell egymást, amiképpen Isten is szeret bennünket. Ez nem egyedülálló –más zsidó próféták, sőt más vallások is mondtak hasonlót, amint láttuk.
Min meditál a tanítvány? Ez attól függ, melyik zen iskolához tartozik (mert számos van), és a spirituális fejlődés milyen fokán áll. Az apát talán adott neki egy kóant, hogy oldja meg. A kóan egy fajta őrült fejtörő, melynek teljes megoldása egyenértékű a megvilágosodással.
A szúfizmus témája szintén az Istennek való önátadás. Nem kelletlen fegyverletétel, nem pusztán az, hogy engedjük, hogy legázoljon bennünket a végzetnek nevezett könyörtelen gépezet, hanem a szerelmes örömteli önátadása Kedvesének, a lenyűgözöttség, a belemerülés olyan elragadtatott boldogsága, amelyben az ember nyomtalanul eltűnik.