Evola – mint első és talán mindmáig egyetlen szerző – egyedülálló módon közelíti meg a nemek metafizikáját egy átfogó műben, amely a tradicionális metafizika szemszögéből világítja meg a nemek és a szexualitás különböző ősi civilizációkban betöltött szerepét. Célja az volt, hogy feltárja a hagyományos férfi és női eszmények mögött rejlő, a modern ember számára gyakran elhomályosuló transzcendens valóságot, miközben olyan párhuzamokat is feltár, amelyek – akár csak áttételesen is – megmaradtak a profan szerelem kevésbé intenzív pillanataiban, valamint a szexualitásban.
A könyvben a "metafizika" kifejezést a szerző kettős értelmében használja. Egyrészt az érosz és a szexuális tapasztalatok végső jelentésének kutatását jelenti, ami túlmutat a fiziológián, a fajfenntartási ösztönön, a puszta testiségen és az érzelgősségen. Másrészt olyan válaszokat keres, amelyek felfedik, hogy a profán szerelemben és a kortárs erotikában melyek azok a férfi és női transzcendenciával, rituálékkal és evokációkkal kapcsolatos elemek, amelyek megmaradtak mind az irodalomban, mind a hétköznapi életben.
Evola – mint első és talán mindmáig egyetlen szerző – egyedülálló módon közelíti meg a nemek metafizikáját egy átfogó műben, amely a tradicionális metafizika szemszögéből világítja meg a nemek és a szexualitás különböző ősi civilizációkban betöltött szerepét. Célja az volt, hogy feltárja a hagyományos férfi és női eszmények mögött rejlő, a modern ember számára gyakran elhomályosuló transzcendens valóságot, miközben olyan párhuzamokat is feltár, amelyek – akár csak áttételesen is – megmaradtak a profan szerelem kevésbé intenzív pillanataiban, valamint a szexualitásban.
A könyvben a "metafizika" kifejezést a szerző kettős értelmében használja. Egyrészt az érosz és a szexuális tapasztalatok végső jelentésének kutatását jelenti, ami túlmutat a fiziológián, a fajfenntartási ösztönön, a puszta testiségen és az érzelgősségen. Másrészt olyan válaszokat keres, amelyek felfedik, hogy a profán szerelemben és a kortárs erotikában melyek azok a férfi és női transzcendenciával, rituálékkal és evokációkkal kapcsolatos elemek, amelyek megmaradtak mind az irodalomban, mind a hétköznapi életben.
Evola páratlan forrásanyagra támaszkodva elemzi az érosz különböző formáit, a férfi és női archetípusokat, a nemek közötti különbségeket és a nemek szerepét a különböző kultúrákban. A könyv mélyreható bemutatása a különböző vallások mitológiáinak, isteneinek, és azon útnak, amely a férfi és nő testiségen túlmutató kapcsolatát, mint a transzcendencia felé vezető utat jeleníti meg.
Ez a második, bővített kiadás nem csupán egy egyszerű utánnyomás. A szöveget, az idézeteket és az átírásokat aktualizáltuk, és külön ellenőriztük a könyv hivatkozásait, idézeteit és lábjegyzeteit, mivel úgy gondoljuk, hogy ezek Evola gondolatmenetének szerves részét képezik. Az olasz kiadó változtatás nélküli utánnyomásban adta ki a művet, átörökítve ezáltal az eredeti kiadás hibáit és a már nem használatos terminológiákat. Ez a magyar kiadás azonban egy teljesen aktualizált szöveget tartalmaz, amelyben kritikai megközelítést alkalmaztunk, és korrigáltuk az olasz kiadás(ok) terminológiáját. Így az olvasó – igény szerint – további támpontokat találhat a témában való elmélyüléshez. A műhöz egy frissített, átfogó indexet is készítettünk, amely lefedi az összes fontos kifejezést, istenséget, mítoszt és eseményt.
A könyv egy Upanisadból idézi a következő gondolatot:
"Nem a nőért [önmagáért] vágyik a férfi a nőre,
hanem az ātmāért [a "minden fény, minden halhatatlanság" elvéért]".
Ez az idézet rávilágít az érosz mélyebb jelentésére: a bukás következményeinek meghaladására, a kettősség világából való kilépésre és az eredeti állapot helyreállítására való törekvésre.
A szexuális szerelem a legegyetemesebb forma, amelyben az ember megpróbálja megszüntetni a kettősséget, és átlépni az Én és a Nem-Én közötti határt. A test és a szellem eszközökké válnak egy eksztatikus egyesüléshez való közeledésben.
