Kérdése van? Hívjon minket! +36706001905

Gyakorlati útmutató a meditációhoz

Ha valamilyen hangszeren tanulsz játszani, hónapok, sőt évek kellhetnek ahhoz, hogy teljesen elsajátítsd az alapokat. A professzionális szinthez pedig még több gyakorlásra van szükség. Ezt a szintet azonban sohasem érheted el, ha először tökéletesen el nem sajátítod és meg nem szilárdítod az alapokat.

Ha ráérősen sétálunk a barátunkkal, könnyen folyamatos csevegésbe merülhetünk mindenféléről. Ahogy már láttuk, ez a fajta csapongó beszélgetés az asszociatív gondolkodás eredménye. De még egyedül sétálva is előfordulhat, hogy a saját gondolat­meneteinkbe feledkezünk.

Van egy nemzedékről nemzedékre szálló kedves történet, amely leírja, hogyan hozzuk létre a koncentrációt a meditációban. A történetben idomított elefánt szerepel, amelyet régóta használnak Indiában nehéz munkákra, például nagy kövek vagy kidöntött fák mozgatására.

Ebben a részben visszatérünk a meditációs módszerek négy alapvető kategóriája közül a harmadikhoz, a kontemplációhoz. Az ebbe a kategóriába tartozó technikák végzésekor nem teszünk erőfeszítést azért, hogy megfékezzük vagy megfigyeljük a gondolatokat.

Ebben a pillanatban az elmédet az foglalja le, hogy ezt a bekezdést olvassa. A figyelmed ide, a könyvre fókuszál, nem máshová. De el tudod fordítani a figyelmedet erről a könyvről, és helyette az elméd tevékenységeire összpontosíthatsz.

A fejezetben szereplő első három gyakorlat abban kíván segítséget nyújtani, hogy megtalálj vagy megteremts egy olyan meditatív helyszínt, ahol érezni tudod Ísvara isteni jelenlétét. Ez a hely lehet egy gyönyörű – akár valós, akár elképzelt – oltár vagy templom. Lehet az, ahová elképzeled magad az ista dévatád lábai előtt.

A pszichológia tanulmányozása a Nyugaton több mint száz évre nyúlik vissza, a risik azonban több ezer éve értékes lélektani felismerésekre tettek szert. Az egyik ilyen felismerés a szanszkárákkal, a mentális benyomásokkal vagy kondicionálással kapcsolatos, amelyek a tapasztalatok nyomán maradnak hátra.

Kissé leegyszerűsítve a valóságot azt mondhatjuk, hogy a különböző fajta meditációk olyanok, mint a szerszámok a szerszámosládában. Minden egyes szerszámnak megvan a maga sajátos rendeltetése. A jó mester az éppen megfelelő méretű villáskulcsot vagy csavarhúzót fogja választani az adott feladathoz.