Klasszikus Upanisadok I-II.
Aitaréja-upanisad
Első szakasz - 1. Kezdetben ez az egész mindenség bizony az átman volt, az egyetlenegy. Semmi más nem pislogott. Az átman így gondolkodott: – Megteremtem hát a világokat!
Első szakasz
- Kezdetben ez az egész mindenség bizony az átman volt, az egyetlenegy. Semmi más nem pislogott. Az átman így gondolkodott:
– Megteremtem hát a világokat! - Kibocsátotta magából a világokat: az égi vizeket, a fénysugarakat, a halandók világát és a földi vizeket. Ezek az égi vizek a mennyek felett vannak. Az égbolt a támaszuk. A fénysugarak a levegőég, a föld a halandók világa, az alant lévők pedig a földi vizek.
- – Itt vannak a világok – gondolta az átman. – Megteremtem hát a világőröket! A vizekből kiemelve őt, megformálta az embert.
- Melengette, és ahogy felmelegedett, egy száj hasadt fel rajta, ahogy a tojás felhasad. A szájból támadt a beszéd, a beszédből a tűz. Két orrlyuk nyílt meg rajta. Az orrlyukakból támadt a lélegzet (prána), a lélegzetből a levegő. Megnyíltak a szemei; a szemekből támadt a látás, a látásból a Nap. Megnyíltak a fülei; a füleiből támadt a hallás, a hallásból a tér irányai. Megnyílt rajta a bőr; a bőrből támadtak a szőrszálak, a szőrszálakból a füvek és a fák. Megnyílt benne a szív; a szívből támadt az elme, az elméből a hold. Megnyílt rajta a köldök; a köldökből támadt a kilégzés, a kilégzésből a halál. Megnyílt rajta a nemzőszerv; a nemzőszervből támadt a férfimag, a férfimagból a víz.
Második szakasz
- Az így teremtett istenségek belehullottak ebbe a hatalmas óceánba. [Ekkor] az embert elöntötte az éhség és a szomjúság. Az istenségek pedig így szóltak [a teremtő átmanhoz]:
– Nyújts nékünk hajlékot, ahol szilárd támaszt nyerve táplálékot fogyaszthatunk! - A teremtő átman egy tehenet vezetett elébük, ők azonban így szóltak:
– Ez bizony nekünk nem elég!
Az egy lovat tehenet vezetett elébük, ők azonban így szóltak:
– Ez bizony nekünk nem elég! - Egy embert vezetett elébük, mire ők így szóltak:
– Ez már bizony jól teremtett!
Mert az ember valóban jól teremtett. Az átman pedig így szólott hozzájuk:
– Ki-ki lépjen be a neki megfelelő hajlékba. - A tűz beszéddé válva a szájába költözött, a levegő lélegzetté válva az orrlyukaiba költözött, a Nap látássá válva a szemébe költözött, a tér irányai hallássá válva a füleibe költöztek, a füvek és a fák szőrré válva a bőrébe költöztek, a hold elmévé válva a szívébe költözött, a halál kilégzéssé válva a köldökébe költözött, a víz férfimaggá válva a nemzőszervébe költözött.
- Az éhség és a szomjúság így szólt [a teremtő átmanhoz]:
– Nyújts nékünk is [hajlékot]!
– Ezekben az istenségekben biztosítok számotokra [hajlékot], és velük fogtok majd osztozni. Ezért bármely istenség részesüljön áldozati felajánlásban, az éhség és a szomjúság is részt kap abból.
Harmadik szakasz
- – Itt vannak a világok és a világőrök – gondolta. – Teremtek hát számukra táplálékot!
- Melengette a vizeket, és a felmelegedett vizekből egy forma született. Az így született forma volt bizony a táplálék.
- Ez a forma megpróbált elmenekülni előle. Az ember megpróbálta megragadni a beszéddel, de a beszéd révén nem sikerült megragadnia. Ha a beszéd révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételről beszélve jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a lélegzettel, ám a lélegzet segítségével nem sikerült megragadnia. Ha a lélegzet révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételre ráfújva jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a látással, ám a látás segítségével nem sikerült megragadnia. Ha a látás révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételt látva jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a hallással, ám a hallás segítségével nem sikerült megragadnia. Ha a hallás révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételről hallva jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a tapintással, ám a tapintás segítségével nem sikerült megragadnia. Ha a tapintás révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételt megérintve jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni az elmével, ám az elme segítségével nem sikerült megragadnia. Ha az elme révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételre gondolva jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a nemzőszervvel, ám a nemzőszerv segítségével nem sikerült megragadnia. Ha a nemzőszerv révén meg tudta volna ragadni, akkor pusztán az ételre kilövellve jól lehetne lakni.
- Megpróbálta megragadni a kilégzéssel. Meg is ragadta (ávajat). A szél (váju) az étel megragadója, a szél az ételre vágyó (annáju).
- Így tűnődött:
– Hogyan létezhet ez nélkülem?
Majd ezt gondolta:
– Ezek közül melyiken keresztül lépjek be?
Aztán pedig így morfondírozott:
– Ha a beszéd a megnevezés által, a lélegzet a légzés által, a látás a szemek által, a hallás a fül által, a tapintás a bőr által, a gondolkodás az elme által, a kilélegzés a kilégzés által, a kilövellés a nemzőszerv által történik – akkor ki vagyok én? - Széthasította a koponyatetőt, majd azon mint ajtón keresztül belépett. Így ez a nyílás a hasadék névre hallgat, ez az öröm székhelye. Ennek három a hajléka, három az álma: ez a hajlék, ez a hajlék és ez a hajlék.
- Miután megszületett, megszemlélte a teremtményeket.
– Mi vágyott itt egy másikkal beszélni? – szólt. És megpillantotta az Embert (purusa), a határtalanul kiterjedt brahmant.
– Megláttam őt (idam adarsam)! – kiáltott fel. - Ezért azt Idandrának nevezik, bizony Idandra a neve. Rejtélyesen azt, aki Idandra, Indrának is nevezik, mert az istenek szeretik a rejtélyeset.
Forrás: Pál Dániel: A klasszikus upanisadok , Filosz 2011 Budapest