Mi által ismerhetjük meg a megismerőt?
"...ahol kettősség van, ott az egyik szagolja a másikat, az egyik látja a másikat, az egyik hallja a másikat, az egyik megszólítja a másikat, egyik gondol a másikra, az egyik megismeri a másikat..."

...ahol kettősség van, ott az egyik szagolja a másikat, az egyik látja a másikat, az egyik hallja a másikat, az egyik megszólítja a másikat, egyik gondol a másikra, az egyik megismeri a másikat. Amikor azonban minden Önmaga lett, ki által, [és] kit szagolhatna? Ki által, és kit láthatna? Ki által , [és] kit hallhatna? ki által, [és] kit szólíthatna meg? Ki által, [és] kire gondolhatna? Ki által, [és] kit ismerhetne meg?
Mi által ismerhetjük meg azt, aki megismerhetővé tesz mindent? Mi által ismerhetjük meg a megismerőt?
A Föld minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a Földnek. Aki a Földben a ragyogásból (tédzsasz) és halhatatlanságból álló személy (purusa), és aki a testben lakozó (sáríra), ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga (átman), a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A víz minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a víznek. Aki a vízben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki az ondóban lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A tűz minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a tűznek. Aki a tűzben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a beszédben lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A szél minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a szélnek. Aki a szélben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a lélegzetben lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A Nap minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a Napnak. Aki a Napban a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a látásban lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
Az égtájak minden teremtménynek méz[ek], és minden teremtmény méz az égtájaknak. Aki az égtájakban a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a hallásban lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A Hold minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a Holdnak. Aki a Holdban a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki az elmében lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A villámlás minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a villámlásnak. Aki a villámlásban a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a [test egészséges] fényében lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A mennydörgés minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a mennydörgésnek. Aki a mennydörgésben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki az [emberi] hangban és tónusban lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A tér minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a térnek. Aki a térben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a szíven belüli térben lakozó, ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
A törvény (dharma) minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz a törvénynek. Aki a törvényben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki a törvény szerint élő emberben lakozó (dhárma), ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
Az igazság (szatja) minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz az igazságnak. Aki az igazságban e ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki az igazságnak élő emberben lakozó (szátja), ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
Az emberi[ település] (mánusa) minden teremtménynek méz, és minden teremtmény méz az emberi[ település]nek. Aki az emberi[ település]ben a ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, és aki az emberben lakozó (mánusa), ragyogásból és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
Az Önmaga minden teremtménynek méz; és minden teremtménynek méz az Önmagának. Aki az Önmagában a fényből és halhatatlanságból álló személy, és aki maga a fényből és halhatatlanságból álló személy, az bizony az Önmaga, a halhatatlan, a Brahman, a mindenség.
Az Önmaga mindennek az ura, minden teremtménynek a királya. Ahogyan a küllőket összetartja a kerékagy és az abroncs, éppen úgy tartja össze az összes teremtményt, az összes istent, az összes világot, az összes életműködést, az összes [egyéni] önmagát ez az Önmaga.
Ez ugyanaz a méz,
mint amiről Dadhjancs Átharvana beszélt az Asvinoknak.
Ezt látva mondta a risi:
Úgy hirdetem, mint mennydörgés a záport,
A nagy csodatett hogy vált hasznotokra,
Hősök, a mézet Átharvana Dadhjancs
A ló fejével feltárta tinéktek.
Ez ugyanaz a méz, mint amiről Dadhjancs Átharvana beszélt az Asvinoknak. Ezt látva mondta a risi:
Kegyes Asvinok, ti Átharvanára
Lófejet tettetek az érdekében;
És ő, a hűséges, feltárta néktek
Tvastri mézét, hogy titkotok maradjon.
Ez ugyanaz a méz, mint amiről Dadhjancs Átharvana beszélt az Asvinoknak. Ezt látva mondta a risi:
Kétlábú várakat csinált,
Négylábú várakat csinált,
Madárrá lett, s a várakba,
– Purokba – lépett Purusa.
Bizony minden várban e Személy a várlakó (purisaja). Nincs semmi, amit ne borítana be, nincs semmi, amit ne venne körül.
Ez ugyanaz a méz, mint amiről Dadhjancs Átharvana beszélt az Asvinoknak. Ezt látva mondta a risi:
[Minden] forma mását magára vette,
Hogy feltárulkozzék az ő alakja.
A májákkal jár több alakban Indra:
Százszor tíz paripája mind befogva.
Fórizs László ford.