Mit is keres a védantin? - részletek Rámakrisna evangéliumából
Ha megkérnek, hogy jellemezd az óceánt, akkor csak állsz tátott szájjal, és csupán annyit tudsz kinyögni, hogy „Micsoda mérhetetlen kiterjedés! Hatalmas hullámok soha véget nem érő egymásutánja! Micsoda mennydörgő hang, soha nem szűnő és örök!” Ez minden.
Rámakrisna egyik lelkes tanítványa feljegyezte mestere szavait. Műve később Srí Rámakrisna evangéliuma címmel jelent meg öt kötetben, bengáli nyelven.A szerző egy rövidített, angol nyelvű változatot is készített, ebből származnak az itt következő idézetek.
Látogató: Azt kell mondanom, hogy valóban tanultam ma valamit. Az Abszolút tehát az egyetlen olyan szubsztancia, amelyet a száj sohasem tehet tisztátalanná.
Rámakrisna: Igen, így van. Olyan Létező, melyet nem korlátoz idő, tér vagy okozatiság. Hogyan tudná az ember ezt valamilyen szóval kifejezni?
Az Abszolút a mérhetetlen óceánhoz is hasonló. Semmit sem jelenthetünk ki róla – arról a Létezőről, aki meghaladja a viszonylagosság és minden létezés kötelékét. Az utolsó, legerőtlenebb próbálkozás, mely megkísérli leírni e Létezőt – melynek a Védák rugaszkodnak neki –, úgy hívni Őt, mint örökké tartó üdvösség.
Ha megkérnek, hogy jellemezd az óceánt, akkor csak állsz tátott szájjal, és csupán annyit tudsz kinyögni, hogy „Micsoda mérhetetlen kiterjedés! Hatalmas hullámok soha véget nem érő egymásutánja! Micsoda mennydörgő hang, soha nem szűnő és örök!” Ez minden.
A legtöbb, amit Sukadéva és a hozzá hasonló szentek tehettek, annyi volt, hogy meglátták és érintették a vizét e halhatatlan Tengernek, és megízlelték egy kicsit. Ha valaki egyszer alásüllyedt, egyszer alámerült volna ebbe a Tengerbe, az soha többé nem tért volna vissza e világba!
Történt egyszer, hogy néhány hangya érkezett egy cukorhegyhez. Természetesen fogalmuk sem volt arról, hogy egy hegy milyen hatalmas. Megettek néhány cukorszemet, és megteltek. Ezután mindegyikük magával vitt egy darabkát. Amint mendegéltek, azt hitték, hogy legközelebb képesek lesznek az egész hegyet elhordani a lakhelyükre.
Így van ezzel az ember is. Valóban nagyon keveseknek adatik meg, hogy felismerjék a Legfőbb Létezőt.2 Sajnos azonban sokan azzal az elképzeléssel szaladnak el, hogy teljesen megismerték és megvalósították a Végtelen Létezőt, s teljesen eggyé váltak vele. [...]
A különbözőségek nélküli [az Egyetemes Lélek] és az elkülönült [egyéni lélek] közötti egyesülés a védántin célja. Egyszer egy sóbábu, mérőónnal a kezében, elment az óceánhoz, hogy megmérje annak mélységét. Elérkezett a víz széléhez, és az előtte elterülő hatalmas óceánra tekintett. Ez ideig még megőrizte egyéniségét, megmaradt annak, ami volt – sóbábunak. Ám amint egy lépést tett előre és a vízbe ért a lába, azonnal eggyé vált az óceánnal, s tökéletesen eltűnt! A sóbábu minden részecskéje a tengervízbe olvadt. A só, amely alkotta, az óceánból származott, és láss csodát, visszatért, hogy újra egyesüljön az óceán eredeti sójával. Az „elkülönült” újra eggyé vált a „különbözőségek nélkülivel”.
Az emberi lélek ez a sóbábu: az elkülönült, egyénivé lett ego. Az Abszolút, a Feltétlen a végtelen óceán: a különbözőségek nélküli Ego.
A sóbábu nem térhet vissza, hogy beszámoljon a hatalmas óceán mélységéről. Ilyen az, aki elég szerencsés ahhoz, hogy felismerje Istent, az Abszolútot a szamádhi mérhetetlen mélységében, amely kitöröl minden individualitást. Különbözőségek nélküliként nem tér vissza a mélységekből, hogy beszámoljon a világnak Isten, az Abszolút, a Feltétlen természetéről. Hiszen ha valaha lehetséges lenne, hogy – Anyám akaratára – a sóbábu visszatérjen a különbözőségek közé, akkor a véges kifejezéseivel, a különbözőségek nyelvén kellene beszélnie. Úgy kellene viselkednie, mint a viszonylagos jelenségvilág lakójának.
Ezért van, hogy a Nagy Rejtély a magyarázat minden kísérletének ellenáll. Az Abszolút és Feltétlen nem leírható a viszonylagos és feltételes kifejezéseivel. A Végtelen nem jellemezhető a véges fogalmaival.
***
Isten végtelen. Még csak azt sem jelenthetjük ki, hogy mindaz, amit látunk vagy hallunk – legyen az dolog vagy személy –, Isten része, még kevésbé, hogy maga Isten. A végtelennek a része sem felfogható.
Isten valóban végtelen, ám mindenható is. Rendelkezhet úgy, hogy istenisége szeretetként testben nyilvánuljon meg, és testet öltött Istenként járjon közöttünk. Az isteni testet öltés tény. Természetesen ezt nem lehet tökéletesen megvilágosítani szavakkal. Olyasvalami ez, amit látni kell, és fel kell ismerni a szellemi szem segítségével. Meg kell látnunk Istent, hogy meg legyünk győződve erről.
***
A különbözőség törvény, és isteni Anyám az a Létező, aki számosként nyilvánul meg. Végtelen ereje által elkülönítette Önmagát, az élő teremtményekké és a világegyetem minden más létezőjévé válva, akik különféle képességekkel és adottságokkal rendelkeznek – mind fizikailag, mind értelmileg, erkölcsileg és spirituálisan. Isteni Anyám nem különbözik az Abszolúttól, a védánta Brahmanjától.
***
Az advaitin célja az, hogy a feltételes egót egyesítse a feltételek nélküli Brahmannal. Isteni Anyám nem szánja ezt mindenkinek, hiszen az emberiség zöme számára az ego olyasvalami, amit nem tud lerázni ebben az életben vagy valamelyikben a közeli jövőben.
Ekképpen nekik [átlagembereknek], amíg nem képesek elérni a szamádhit, a személyes Istenen kell meditálniuk, vele kell egyesülniük. Hiszen a bölcsek, a szent iratok és a kinyilatkoztatások mind egyetértenek abban, hogy a Feltétlen az ember számára – mind bensőjében, mind rajta kívül – feltételes létezőként nyilvánul meg. A Személytelen személyes Istenként mutatkozik meg. E személyes megnyilvánulások semmiképpen sem kevésbé valósak, mint a test, az elme vagy a külvilág, hanem végtelenül valósabbak azoknál. Innen ered – mondja az igazság ismerője – a személyes Isten szükségessége.
***
A Sankara által kifejtett nem kettős védánta bölcselet szerint Isten, az Abszolút (Brahman) az egyetlen valóság, és a bennünket körülvevő jelenségvilág valótlan. Még a személyes Isten – az Istenanya, aki teremtőként, fenntartóként és pusztítóként nyilvánítja meg önmagát előttünk – sem valós abszolút értelemben, vagyis abban az értelemben, amelyben az Abszolútot valósnak értik. Ám az átlagos halandó számára lehetetlen kívül kerülni a személyes Isten hatáskörén, érveljen bárhogy, mondván „nem ez, nem ez” – hacsak meg nem foszttatik viszonylagos, érzékeken alapuló természetétől, és lelke eggyé nem válik az abszolút, feltétel nélküli Istennel abban az áldott, derűs és elragadtatott állapotban, amelyet szamádhinak neveznek.