Neked, aki azon tűnődsz, hogy a zazened jó volt-e valamire
Hogy mire jó a zazen? Abszolút semmire!
Ennek az „abszolút semminek” annyira a húsoddá, csontoddá kell válni, hogy eljuss a haszon nélküli gyakorláshoz. Addig ugyanis a zazened valóban semmirevaló.

Teljes erővel belevetni magad valamibe, ami az égvilágon semmire sem jó! Hát nem megér egy próbát?!
–
Szóval azt mondod, hogy azért szeretnéd kipróbálni a zazaent, hogy ezáltal jobb emberré válj? Jobb emberré válni a zazen által? Micsoda képtelenség! Hogyan válhatna egy ember valaha is valami jobbá!?
–
Vagy talán azt gondolod, hogy a zazen gyakorlásával fejlettebb lesz a személyiséged? Nos, a zazen nem személyiségfejlesztésre való. Inkább arról szól, hogy hogyan szűnj meg személyiségnek lenni.
–
Ugye hallottad, hogy egyesek szerint „a zen üres tudatot jelent?” Nos, üres sosem lesz a tudatot, egészen a halálodig.
–
Egyesek azt hiszik, hogy a zazennel minden jobb lesz. A balgák! A zazen azt jelenti, elfelejteni „jobbat” és „rosszabbat”.
–
A zazenedért nem fogsz “borravalót” kapni.
–
„Egy nap olyan hosszú, mint egy kisgyermek napja,
a hegy olyan csendes, mint amilyen az örök múlt.”
Szóval úgy véled, hogy a zen nem kielégítő? De ki számára nem kielégítő? A hétköznapi ember számára. Ők ugyanis sosem elégedettek.
–
A mi szótó iskolánkban a zazen nem különösebben izgalmas. Láthatod, hogy a hétköznapi embereket mennyire vonzzák az izgalmak, legyen szó akár sportról, akár lóversenyről akár bármi másról. De mi teszi ezeket olyan népszerűvé? Hát a győzelem és a vereség izgalma.
–
Nem magától értetődik, hogy az, ami örök és végtelen, az emberek vágyait nem elégíti ki? Hogyan tudna az, ami az egész univerzumot betölti, valaha is kielégíteni egy átlagpolgárt?
Nem elégít ki: egyszerűen csak gyakorolni a zazent.
Nem elégít ki: megvalósítani a zazent, ezzel a testtel.
Nem elégít ki: a csontunk velejéig átitatódni a zazennel.
–
Egyszer azt kérdezte valaki: „Azt meg tudom érteni, hogy zazen alatt buddhák vagyunk. De vajon amikor nem ülünk zazent, akkor csupán hétköznapi emberek vagyunk?”
Ha valaki lop, akkor ő egy tolvaj. Mit gondolsz, ha éppen nem lop, ez azt jelentené, hogy akkor ő többé már nem tolvaj?
Eszel, hogy lophass, eszel, hogy zazent gyakorolhass. Vajon ez egyre megy, vagy van köztük különbség? Aki egyszer lopott, abban többé senki nem bízik. Aki egyszer zazent gyakorolt, az örök zazent gyakorol.