A szív az Önvaló legfőbb központja
A szív az Önvaló egyetlen, legfőbb központja. Az Önvaló maga a szív. Minden bizonnyal helyesebb azt állítani, hogy az Önvaló maga a szív, mint hogy a szívben található. Valóban, az Önvaló maga a középpont. Mindenütt jelenvaló, „szívként” él önnön tudatában: ez az Én-tudat.
Amiben mindezek a világok találhatók,
amiből mindnyájuk ered, ami által azok [mindnyájan]
létrejönnek, s amelyek ők valójában,
egyedül Az valós, egyedül Az az igazság,
Az a szívben található kincs.
Ami mindennek forrása,
Amiben minden él, s amibe
végül minden feloldódik,
az a szív.
A szívbarlang belsejében az egyetlen abszolút ragyog egyedül „Én-Énként”, mely maga a tudatosság-Önvaló.
Amit szívnek neveznek, az nem más,mint az abszolút.
Illesd bármilyen névvel, Isten, Önvaló, a Szív vagy a Tudatosság székhelye – ez mind egy és ugyanaz.
A mindenütt jelen lévő abszolút a szívben az Önvalóként ragyog, mely az értelem tanúja. Mindenki számára felismerhető, hogy az isteni Önvaló az, amely a szívben „Én-Énként” ragyog.
A szív az Önvaló egyetlen, legfőbb központja. Az Önvaló maga a szív. Minden bizonnyal helyesebb azt állítani, hogy az Önvaló maga a szív, mint hogy a szívben található. Valóban, az Önvaló maga a középpont. Mindenütt jelenvaló, „szívként” él önnön tudatában: ez az Én-tudat.
A szív az Önvaló. Ismerd fel, s akkor saját magad fogsz meggyőződni erről. Nem szükséges tudni a szívről, hogy hol található s mi az. Meghozza gyümölcsét, ha elmerülsz az Önvaló utáni kutatásban. A szívben lévő Önvalóként létezni a legfőbb bölcsesség.
A szív egy másik neve a valóságnak, s nem a testen belül és nem is azon kívül található. Számára nem létezik bent vagy kint, minthogy egyedül az „létezik”. Az ember saját valósága – mely mindenki bensőjében mint maga a szív ragyog – a zavartalan boldogság óceánja.
„Áruld el nekem, miről mondják, hogy az a világ összes lényének szíve, amelyben [akár egy nagy tükörben] ezt az egész világegyetemet visszatükröződésként érzékeljük!” Ekképpen kérdezve Rámát, a bölcs Vaszistha így szólt: „A vizsgálat után [megállapítást nyert, hogy] minden egyén szíve kétrétű.”
„Hallgass engem, és ismerd meg jól a két[fajta szív], az elfogadandó és az elvetendő jellemzőit! Azt a szívnek nevezett szervet, mely a fizikai test mellkasán belül, egy bizonyos helyen található, bizony, azt kell elutasítani. Azt a szívet, mely az abszolút tudás formájával bír, bizony, azt kell elfogadni. [Bár] eme szív úgy belül, mint kívül megtalálható, mégis mentes belsőtől és külsőtől.”
„Egyedül Az a legfőbb szív, s abban lel hajlékra az egész világ. Az minden tárgy tükre s minden jólét lakhelye. Ennélfogva minden élőlény számára az egyedüli tudásnak [melyben minden nyugszik] a szívet tartják. Az nem a mulandó test része, mely érzéketlen, mint egy kő.”
„Ha komolyan törekszünk rá, hogy az egót a tökéletes tisztaság és az abszolút tudás szívében tartsuk, akkor az elme
rejtőző hajlamainak elpusztítása, a légzés szabályozásával együtt, önmagától megtörténik.”
Egyedül a szív, mit úgy szeretünk, a menedék, ahonnan az „én” felkél és ahol lenyugszik.
Légy tisztában azzal, hogy a szívben lévő tiszta és változatlan Én-tudat az a tudás, mely – az ego elpusztítása által – elhozza a megszabadulást.
A szív mindenek középpontja.
Azt, amiből a létezők létrejönnek, abszolútnak mondják. Ez a szív.
Az abszolút a szív.
Az Önvaló a szív.
A szív a középpont,
amelyből minden fakad.
A szív „Isten királysága”.