A nézetek mindent beszövő hálója - Dógen zendzsi tanítása a nézeteket természetéről
Az Út követői! Nem szabad saját nézeteitekhez ragaszkodnotok. Még ha meg is értettetek valamit, gondolkodjatok el saját magatokon...
Biztosan van valami, amiben nem vagytok teljesen biztosak, és esetleg mélyebb megértés is lehetséges. Keressetek fel sok mestert közel s távol, és kérdezzétek meg őket, hogy segítsenek megérteni elődeink mondásait. De még e régi időkből származó szavakhoz se ragaszkodjatok mereven. Mindenesetre ha valami magasabb rendűvel találkoztok, azt kell követnetek akkor is, ha kétségeitek vannak, mert saját nézeteitek tévesek is lehetnek.
* * *
...A legfontosabb, amire ügyelnetek kell, hogy szabaduljatok meg a személyes nézetektől. A személyes nézetektől való megszabadulás azt jelenti, hogy nem ragaszkodtok a testetekhez. Még ha alaposan tanulmányoztátok is a régi mesterek szavait és történeteit, s gyakoroltátok a zazent folyamatosan és mozdulatlanul, akár a vas vagy a kőszikla, ha ragaszkodtok a testetekhez, és nem szakadtok el attól, tízezer eón vagy ezer élet alatt sem lesztek képesek megvalósítani a buddhák és pátriárkák útját.
Még ha azt gondoljátok is, hogy megvalósítottátok az átmeneti vagy az igazi tanításokat, akár a hiteles népszerű vagy titkos írások tanításait, ha nem szabadultatok meg a testhez ragaszkodó tudattól, az olyan, mintha valaki másnak a vagyonát számolgatnátok, miközben nektek magatoknak egy vasatok sincs.
Könyörögve kérlek benneteket, hogy csendesen ülve, a valóság talaján keressétek ennek a testnek a kezdetét és a végét. A testetek, a hajatok és a bőrötök eredetileg anyátok és apátok egy-egy cseppjéből jött létre. Amikor a lélegzés abbamarad, mindez szétszóródik, s végül sárrá és földdé változik a hegyekben és a mezőkön.
Miért ragaszkodtok a testetekhez? Ha a Dharma alapján vizsgáljátok a testeteket, a felhalmozódó és szétszóródó tizennyolc elem1 közül melyiket tudjátok a testetekként azonosítani? E tekintetben különbségek vannak a szútra-magyarázó és az egyéb iskolák2 között, de mind rámutatnak arra, hogy a test a kezdettől a végig megragadhatatlan, és hangsúlyozzák, hogy az Út gyakorlásának lényege az egonélküliség. Ha az elején felismered ezt az igazságot, az igazi Buddha-út világosan megmutatkozik.
1 A tizennyolc elem (szkt. dhátu): a hat érzékszerv (szem, fül, orr, nyelv, bőr [tapintás] és tudat), az ezeknek megfelelő hat érzéktárgy, valamint az ezekhez tartozó hat tudatosság.
2 Azokról az iskolákról van szó, amelyek az írott tanításokon alapulnak, mint pl. a kegon, a tendai, a szanron stb., illetve a zen-iskolákról, amelyek azt hangsúlyozzák, hogy a buddha-tudatot közvetlenül kell megmutatni, szóbeli tanítások használata nélkül.